vrijdag 11 juni 2010

Missen


'Domweg gelukkig in de Dapperstraat', schreef J.C. Bloem in zijn gelijknamige bekende gedicht. Wel, vorig jaar op dit tijdstip was ik domweg gelukkig in de Chahar Bagh-straat van Isfahan. Ik had een fantastische namiddag beleefd bij een Iraanse familie in de voorstad Shahinshahr - een ontmoeting die ik in mijn boek uitgebreid beschreven heb. Nu viel de avond en wandelde ik door de bekendste laan van mijn droomstad Isfahan, op weg naar de Si-o-se Pol of 'de brug met 33 bogen', waar veel Isfahani de avond doorbrengen en verliefde koppeltjes zich verstoppen onder de vele bogen.
In het gras langs de waterkant zat ik naar de verlichte brug te kijken. Ik hoorde twee jongemannen naast mij over de politiek praten: de dag nadien, 12 juni, mochten ze gaan stemmen, en ze waren opgetogen. De ene zei dat Mousavi zeker zou winnen. De ander knikte en lachte: 'Dacht je dat ik dom was, misschien? Natuurlijk gaat hij winnen!'
De lucht zinderde van opwinding en verlangen, verlangen naar de dag van morgen, 12 juni, wanneer Iran mocht gaan stemmen en ze eindelijk nog eens voor wat verandering mochten kiezen. Uren heb ik daar gezeten, luisterend naar de gesprekken van de mensen, soms zelf met hen pratend, met thee en koekjes erbij.
Ik weet nog dat ik toen dacht: Hier kom ik binnenkort een tijdje wonen. Als ik terug in België ben, ga ik kijken hoe ik dat kan regelen.
Een jaar later heb ik al vijf keer een visum aangevraagd voor Iran, en al vijf keer ben ik geweigerd. Een jaar later mis ik Iran erg en kom ik tot deze vreemde vaststelling: dat het bestaat, van een land houden dat het jouwe niet is, er zo van houden dat je er zelfs in je dromen naartoe reist.

4 opmerkingen:

  1. Ah, dat is ook een van mijn lievelingsplaatsen op aarde!
    Een vriendin van mij had hetzelfde gevoel als jij hebt, dat je zoveel van een land houdt, dat je er wil wonen. Zij had het gevoel in het verkeerde land geboren te zijn en woont nu al weer zo'n 25 jaar in Ierland...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I really feel for you, Ann. I hope that you won't have to wait too long before you can travel to Iran in reality, and no longer only in your dreams.

    Camilla

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Festina Lente: helemaal definitief zou ik niet in Iran willen wonen - ik hou ook nog erg veel van België. Maar zo frusterend er niet gewoon naartoe te kunnen gaan, steeds die visumaanvragen, steeds hopen op goed nieuws en dan weer ontgoocheld zijn....Maar ik blijf proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wist niet dat ze je tegenhouden om Iran terug binnen te gaan. Dat verklaart waarom je zo jaloers bent als anderen naar daar trekken :). Wel balen; hopelijk glip je er bij een van je volgende pogingen toch eens door.

    BeantwoordenVerwijderen