dinsdag 5 juli 2011

'Het kleine zwarte visje' mag gaan zwemmen


Vandaag kreeg ik de eerste exemplaren van mijn vertaling van Het kleine zwarte visje, dat binnen een paar dagen in de boekhandel ligt.

Het kleine zwarte visje is zoveel meer dan een kinderverhaal. Samad Behrangi, een immens populaire dorpsleraar die werd vermoord door aanhangers van de shah, schreef het ook als een allegorie voor het verlangen naar vrijheid onder een dictatoriaal regime. Het verhaal sluit dus uitstekend aan bij wat zich vandaag in de Arabische wereld en het Midden-Oosten afspeelt.

Het kleine zwarte visje woont in een beek met zijn moeder, maar wil de zee zien, en trekt op pad. Maar op zijn weg komt het gevaarlijke dieren als de pelikaan, de reiger en de zwaardvis tegen. Of het visje uiteindelijk ook vrijheid vindt? Daarvoor moet u het boek lezen, en dan nog - en dat is onder meer de kracht van het verhaal - kan ieder zijn eigen invulling aan het einde geven.

2 opmerkingen:

  1. Een pracht van een verhaal. Ik leg er meteen een stapel van in mijn winkel, met ernaast dat prachtig prentenboek over dat visje met die emoties ( zwart en waskrijttechniek tekeningen). Ik herinner me niet meteen de titel maar het is ervoor gegoten. Puik werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er staat al een link naar je blog op de facebookpagina van Standaardboekhandel Sint Baafs Gent. Altijd welkom!

    BeantwoordenVerwijderen