woensdag 10 november 2010

Mijn lezingen over Iran de komende maanden


Normaal gezien kondig ik mijn lezingen vaak aan op Facebook, maar omdat niet iedereen Facebook gebruikt (hoewel, wie niet?) en vooral omdat data en aankondigingen daar vaak verdrinken in de stroom aan informatie, zet ik de data even op een rijtje. Allen welkom!

- vrijdag 19 november, 'Het leven zoals het is in Iran', Davidsfonds Meulebeke. Klik hier voor meer info.
- zondag 12 december, 'Iran anders bekeken', Davidsfonds Ruiselede, De Kiem (lagere school in de Pensonaatstraat), 10.30u
- dinsdag 14 december, 'De positie van de vrouw in Iran'. Heel wat te beleven die avond: eerst wordt de documentaire 'Safar' getoond, daarna interviewt VRT-journaliste Annelies Beck mezelf en Pieter-Jan De Pue, en daarna zijn er Perzische hapjes en drankjes. Locatie: Rits Café, Dansaertstraat, Brussel. Klik hier voor meer info.
- donderdag 16 december, Boterhammen in de Bib, Roeselare. Aanvang: 12.15u. Klik hier voor meer info.

woensdag 3 november 2010

Els Clottemans, Iraanse versie, maar tien keer erger

Shahla leest de krant tijdens haar proces

Gisterenavond keek ik met verbijstering naar een aflevering van het Canvas-programma Virus. Het ging om een Iraanse documentaire met als titel The Red Card (2006), gemaakt door regisseuse Mahnaz Afzali.

De documentaire gaat over de moord die in 2002 werd gepleegd op de vrouw van de Iraanse voetbalster Nasser Mohammad Khani. Khani beleefde midden jaren tachtig zijn gouden tijd in het Iraanse nationale team en ook bij Persepolis Teheran.

Meteen werd de minnares van Khani verdacht: Khadijeh Jahed, beter bekend als Shahla. Ze zou de moord hebben gepleegd uit jaloezie en wraak, en ging ook over tot een bekentenis.

Althans, zo leek het, want tijdens het process trok Shahla haar bekentenis weer in en zei ze dat ze alleen onder zware mentale en lichamelijke druk de feiten had toegegeven.

The Red Card laat het proces van Shahla zien, die zichzelf verdedigde – iets wat in Iran vaker gebeurt. Een uur lang heb ik met open mond en met veel pijn in het hart gekeken naar deze jonge vrouw die zichzelf met hand en tand verdedigt voor het oog van de familie van het slachtoffer, de Iraanse tabloids, een corrupte macho-rechter en niet te vergeten ook haar minnaar zelf, met wie ze vier jaar een relatie had. Shahla omzeilt met lef alle islamitische conventies: ze draagt make-up, ze laat haar vuur en passie zien, ze flirt soms met de rechter ('Verontschuldig mij voor mijn brutaliteit, maar ik vind u aardig, ik beken dat ik dat echt vind') en ze draagt geen zwarte chador maar een kleurige hoofddoek.

Haar minnaar kijkt haar amper aan en heeft zichzelf sinds de moord een nieuwe rol aangemeten: plots heeft hij een baard - voor religieus Iran een teken van vroomheid - en doet hij alsof hij Shahla amper kent en nooit echt bemind heeft – iets wat wordt tegengesproken door de homemade videobeelden die deze documentaire laat zien en die werden gefilmd door Shahla zelf.

Immers: Khani had een waar liefdesnestje ingericht voor Shahla; een appartement in Teheran waar hij vaker was dan bij zijn gezin. Het koppel ging een 'sigheh' aan. Dat is een vorm van tijdelijk huwelijk dat enkel bestaat in de sjiitische islam. De religieuze verbintenis, die wordt afgesloten door een imam, staat mannen en vrouwen toe tijdelijke relaties te hebben buiten het huwelijk. Een sigheh kan voor enkele minuten worden afgesloten, maar kan ook jaren duren.

In het appartement zorgde Shahla voor alles: het eten, de was en de schoonmaak. En voor de drugs: opium in hun geval. Vier jaar lang ging alles goed. Khani kwam als het hem beliefde en Shahla ging de rest van de tijd volledig op in de roes van de opium.

In 2002, wanneer Khani in Duitsland op oefenkamp is, vindt een van zijn kinderen op een dag zijn moeder, Laleh Saharkhizan, dood terug in de ouderlijke slaapkamer. De vrouw was met messteken om het leven gebracht.

Shahla wordt opgepakt en bekent de moord. Tijdens het proces wordt zelfs een politievideo afgespeeld waarop de moord gereconstrueerd werd. Daarin zie je Shahla een houten lepel vasthouden die het mes moet voorstellen. Later trekt ze dus haar bekentenis in en zegt ze dat ze 's nachts naar het huis van haar minnaar was gelokt en dat ze naar de slaapkamer was gelopen, waar ze het lijk aantrof. 'Ik heb haar bedekt met een deken. Ik voelde mij misselijk. Ik heb haar niet vermoord', zag ik haar gisterenavond theatraal en in tranen uitroepen op de laatste dag van haar proces, haar blik gericht op haar minnaar. 'Ik zweer dat ik het niet gedaan heb. Was het een zonde om van je te houden?'

Het is het laatste shot vanuit de rechtszaal, en ik kreeg er koude rillingen van. Shahla werd in 2004 veroordeeld tot de strop, maar het einde van deze prachtige documentaire – gemaakt door Mahnaz Afzali, die overtuigd was van de onschuld van Shahla - laat zien hoe de zaak iets later een onverwachte wending krijgt. Er duikt bewijsmateriaal op waaruit blijkt dat Khani's vrouw net voor haar moord seks heeft gehad, wat duidelijk maakt wie eigenlijk de hoofdverdachte dient te zijn. Er is sperma gevonden en er is nog gedoucht. Maar Khani blijft buiten schot, net zoals zijn opiumverslaving wordt verdoezeld. Zoals zo vaak in Iran zijn het de vrouwen die het gedaan hebben.

In 2008 bepaalde het Hooggerechtshof dat de zaak heropend dient te worden door het nieuwe bewijsmateriaal. Shahla verblijft vandaag nog steeds in de gevangenis.

In België maken we ons terecht druk over de zaak-Clottemans, waar iemand schuldig wordt bevonden zonder enig materieel bewijs, maar in Iran zijn er duizenden vrouwen zoals Els Clottemans.

Je kan een aantal delen van de documentaire op YouTube bekijken: deel 1, deel 2 en deel 3.

maandag 25 oktober 2010

Marzieh: "Ik zong voor de vogels, niet voor de mullahs"

Salam! Terug van even weggeweest wegens heel erg druk, maar druk of niet: ik ben terug.

Ik kom meteen met wat treurig nieuws: op 13 oktober is de Iraanse zangeres Marzieh overleden. Ze was een vrouw waar alle Iraniërs trots op waren: niemand in Iran die haar liedjes niet kent. In 1994 verliet Marzieh haar vaderland omdat ze door het regime te veel onder druk werd gezet vanwege haar muziek: de ayatollahs lieten haar na de Islamitische Revolutie niet langer vrij optreden. Vrouwen mochten alleen voor vrouwen zingen, en dat kon Marzieh niet aanvaarden. Daarom terug ze zich terug op het platteland, waarover ze het volgende vertelde: "Ik zong voor de vogels, voor de rivier, voor de boom en bloemen, maar niet voor de mullahs."

Marzieh werd 86 jaar. Lees hier het mooie artikel in de New York Times over Marzieh. En luister uiteraard naar dit liedje:



dinsdag 14 september 2010

British Museum beledigt Koning Cyrus de Grote


U kan hier mijn nieuwe column voor TehranReview lezen, over de schandelijke daad van het British Museum, dat de beroemde Cyrus-cilinder vier maanden heeft uitgeleend aan een regime dat geen greintje respect heeft voor het Perzische verleden en koning Cyrus de Grote.

maandag 13 september 2010

Diplomaat op Iraanse ambassade Brussel neemt ontslag

Vers van de pers: Farzad Farhangian, persattaché bij de Iraanse ambassade in Brussel, heeft ontslag genomen uit protest tegen het regime en zich aangesloten bij de Groene Beweging.

Ik heb Farhangian verschillende keren ontmoet bij de aanvraag van mijn persvisa voor Iran. Toen ik hem na de uitslag van de presidentsverkiezingen van 2009 zag, meende ik al uit zijn woorden te kunnen afleiden dat hij het erg moeilijk had om te doen alsof hij achter het regime stond.

Farhangian is de derde Iraanse diplomaat in Europa die ontslag neemt. Vandaag nog werd bekend dat Hossein Alizadeh, tweede man van de ambassade in Finland, het voor bekeken houdt. Hij verklaarde vandaag hiertoe te hebben besloten omdat hij niet kan leven met de 'fraude' bij de presidentsverkiezingen in 2009.

Een consulaire medewerker van de Iraanse ambassade in Oslo ging hem in januari voor en heeft inmiddels politiek asiel in Noorwegen gekregen.

donderdag 9 september 2010

Over de steniging van Ashtiani in Pauw & Witteman


Het protest tegen de mogelijke steniging van de Iraanse vrouw Sakineh Ashtiani gaat verder. Kippenvel kreeg ik toen ik dinsdagavond in Pauw en Witteman luisterde naar Izz ad-Din Ruhelessin, een 'nieuwe Nederlander' die de laatste tijd steeds vaker uitpakt met extreem islamitische standpunten in bijvoorbeeld de Volkskrant.

Een van zijn standpunten, die hij verwoordt in deze uitzending: 'de universele rechten van de mens zijn alleen geldig in het Westen'.

Lees ook deze column van Nico Dijkshoorn over de uitzending en de houding van Ruhelessin.

zondag 5 september 2010

'Women without men' op Klara

Afgelopen donderdag was ik te gast bij Babel op Radio Klara, om te praten over de film Women without men van Shirin Neshat, die de avond voordien in Antwerpen in Belgische première was gegaan.

Het gesprek kan je hier beluisteren (uitzending van donderdag 2 september). Geweldige film, trouwens, gaat dat zien.