zondag 25 juli 2010

Geen seks overdag, en geen Kiri maar Kibi


Dat het regime in Teheran dezer dagen steeds angstiger begint te worden, daarvan zijn een aantal gebeurtenissen van de voorbije twee weken een mooi bewijs. Zo was er ayatollah Khamenei die een wel heel bijzondere fatwa afkondigde, waarin hij zei dat hij en alleen hij de grote baas is (dat is op zich geen nieuws in Iran) en waarin hij zichzelf op één lijn stelt met de profeet Mohammad - en dat is wel nieuws. Khamenei heeft zichzelf deze week dus onfeilbaar verklaard. Voor mij een zoveelste teken van de groeiende angst van het regime voor veranderingen, dus eigenlijk niet eens zo'n slecht nieuws.

Nog een absurde mededeling uit Iran kwam afgelopen week van een van de ministers van de regering-Ahmadinejad, die verklaarde dat mensen overdag geen seks meer mogen hebben, omdat dat tot ongezonde kinderen zou leiden.

Het deed me denken aan nog een absurditeit waarmee ik vorig jaar in Iran kennismaakte. Toen ik bij het ontbijt een stukje kaas kreeg dat qua verpakking meteen deed denken aan de bekende Kiri-kaasjes, maar ik daarop zowel in Latijns als Perzisch schrift het woord 'Kibi' las, gingen mijn wenkbrauwen meteen aan het fronsen. Na een paar vragen - en blozende wangen en gegiechel - aan Iraniërs in de buurt kwam ik erachter waarom de naam Kiri veranderd was: het woord 'kiri' is in het Perzisch namelijk een nogal vulgaire benaming voor het mannelijke geslachtsdeel. En o wee, de fanatici willen niet dat mensen aan seks denken, zeker niet overdag en zeker niet bij het nuttigen van een stukje kaas.

Dat ze ons met hun zielige maatregelen niettemin aan het lachen brengen, dat lijkt hen volledig te ontgaan.

5 opmerkingen:

  1. goed gevonden Ann :-)
    Ik zou me niet verbazen als AN ook een product van overdag is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-) hij is zeker een product van overdag. Ik vraag me af hoeveel Kibi-kaasjes hij stiekem al gegeten heeft. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is it changed by the order of government? Sorry I cannot read in this language.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Mohammadin: I don't know if it was ordered by the government, but it was changed about two years ago, here some more information:
    http://observers.france24.com/en/content/20100426-french-cheese-means-rotten-farsi-kiri-genitalia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch normaal dat ze dat veranderen, en dat zal het bedrijf zelf wellicht hebben gedaan voor betere verkoopscijfers.

    Als een bepaald product ginder "lul" of iets dergelijks zou heten, zou het bedrijf moest het onze markt willen veroveren ook een andere productnaam kiezen ze ... niet zielig, gewoon marketing.

    BeantwoordenVerwijderen