dinsdag 19 mei 2009

Filmdebuut van Bahman Ghobadi goed ontvangen in Cannes

In het Zuid-Franse Cannes loopt momenteel het befaamde Filmfestival, en ook de Iraanse cinema is er goed vertegenwoordigd. Vorige donderdag ging onder veel belangstelling 'No One Knows About Persian Cats' (Kasi Az Gorbehaye Irani Khabar Nadareh) van Bahman Ghobadi (foto) in première. Ghobadi is de levensgezel van Roxana Saberi, die vorige week vrijgelaten werd uit de gevangenis van Teheran (zie eerder bericht op deze blog). Saberi schreef mee aan het script van de film.
'No One Knows About Persian Cats' laat de underground rockscene van Teheran zien: nadat een jongen en een meisje zijn vrijgelaten uit de gevangenis, willen ze een nieuwe rockgroep opstarten. Omdat westerse muziek in Iran verboden is, proberen ze met alle macht een paspoort voor Europa te bemachtigen.
De film is in slechts zeventien dagen gedraaid, maar Ghobadi werd in die periode naar eigen zeggen zeventien maanden ouder. De regisseur had van de autoriteiten geen toestemming gekregen om te filmen - vandaar dat alles heel snel moest gaan. De filmploeg werd tijdens het draaien tweemaal gearresteerd, maar volgens Ghobadi konden ze de politie omkopen met dvd's van zijn vorige films.
De bekendste films van Ghobadi totnogtoe zijn 'A time for drunken horses' (Zamani baraye masti asbha, 2000) en 'Turtles can fly' (Lakposhtha ham parvaz mikonand, 2004)
'No One Knows About Persian Cats' werd in Cannes bijzonder goed ontvangen. Ghobadi zelf ziet zijn eigen situatie niet zo rooskleurig in, zoals bleek in een interview met AFP tijdens het Filmfestival: "Terwijl we nu aan het praten zijn, ben ik zo droevig over mijn leven, over mijn werk, over mijn situatie. Ik weet niet wie ik ben. Ik weet niet waar mijn land is."
Bekijk hier het interview met Ghobadi in Cannes.
bronnen: The Washington Post/AP Online, Wikipedia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten