dinsdag 20 april 2010

Iraanse geestelijke: "Losbandige vrouwen veroorzaken aardbevingen"

Van fanatieke Iraanse geestelijken heb ik al veel gekke dingen gehoord, maar bij dit bericht moest ik toch even met mijn ogen knipperen. Volgens hojatoleslam (middelhoge rang onder moslimgeestelijken) Kazem Sedeghi worden aardbevingen veroorzaakt worden door losbandige vrouwen die zich niet houden aan de strikte kledingsvoorschriften van de islam. Dat meldt het persagentschap AP.

"Vrouwen die zich niet zedig kleden, brengen het hoofd van de mannen op hol", aldus Sedighi, die het vrijdaggebed in Teheran leidt. "Ze zijn een bedreiging voor de goede zeden en zetten aan tot seksuele omgang. Een direct gevolg hiervan is een grotere kans op aardbevingen." Voor wie Perzisch spreekt, hier hoort en ziet u Sedighi aan het woord.

Recent nog wees de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad op de catastrofale gevolgen die een aardbeving voor de hoofdstad Teheran zou hebben. Volgens hem zouden vijf miljoen mensen de stad moeten verlaten in het vooruitzicht van mogelijke aardschokken - in de Iraanse hoofdstad wonen momenteel ongeveer 13 miljoen mensen. De kans dat Teheran de volgende jaren door een grote aardbeving wordt getroffen is reëel: op zijn minst 100 breuklijnen lopen onder de stad. Volgens statistieken wordt Teheran gemiddeld om de 158 jaar getroffen door een aardbeving. De laatste grote aardbeving vond 172 jaar geleden plaats, vandaar dat men zich voorbereidt op een nieuwe grote schok.

"Wat kunnen we doen om te voorkomen dat we onder het puin bedolven raken?" vraagt Sedighi zich af. "Er is geen andere oplossing dan onze toevlucht te zoeken in ons geloof en ons leven aan te passen aan de islamitische morele codes."

Ik hou mijn hart vast voor een zware aardbeving in Iran. De enige aardbeving die ik wil voor het land, is dat de breuklijnen die momenteel onder het fanatieke regime lopen definitief scheuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten