dinsdag 20 april 2010

Reizen met Saadi

"Welk boek zal je schrijven na Duizend-en-één dromen?" Het is een vraag die me al vaak werd gesteld, en hoewel ik altijd heb geweten dat het opnieuw een boek over Iran zou worden, kon ik nog geen concreet antwoord geven. Een nieuw boek kan je niet 'verzinnen'; het is iets wat spontaan naar je toe komt, op het juiste moment. En dat is nu: ik weet aan welk nieuw avontuur en verhaal ik wil beginnen.
Ik heb op deze blog vaker verteld over mijn liefde voor de Perzische poëzie. Hafez is mijn grootste liefde, maar ik hou ook erg veel van Saadi - eigenlijk de eerste Perzische dichter die ik ontdekte.
Ik wil een tijdje met Saadi op pad gaan. Saadi verliet op een bepaald moment zijn thuisstad Shiraz en trok de wijde wereld in. Hij schreef over zijn belevenissen in Gulistan (De rozentuin) en Bustan (De boomgaard). Het zijn verhalen vol levenswijsheid.
Zeven eeuwen later wil ik een groot deel van zijn reis opnieuw maken, en zijn verhalen combineren met die van mij. Het is een reis die me onder meer zal brengen naar Aleppo en Damascus in Syrië; Adana en Konya in Turkije en Azerbeidjan. De plannen zijn nog niet helemaal concreet, maar ik hou u op de hoogte. En ik heb er erg veel zin om de Nederlanden deze grote schrijver beter te leren kennen.
(foto: ikzelf bij het graf van Saadi in Shiraz, op 20 juni 2009)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten